3. Trieda – Doprava

Milé deti. Bývame vo veľkom meste, kde je veľa domov a býva v ňom veľa ľudí. Aj vzdialenosti sú tu veľké a hoci radi chodíme peši a mohli by sme peši zájsť hoc aj na druhý koniec mesta, trvalo by nám to dlho a asi by nás aj rozboleli nohy. Preto si ľudia vymysleli dopravné prostriedky, aby si uľahčili život a rýchlejšie sa dostali tam, kde potrebujú. Vymysleli bicykel, potom motorku a nakoniec aj auto. A ľudia sa ani nenazdali a zrazu bolo okolo nich množstvo dopravných prostriedkov. Jazdili po ceste, ale niektoré aj po koľajniciach,  po vode, vo vzduchu a dokonca aj pod zemou.

 – Povedz, ktoré dopravné prostriedky poznáš,  ktoré jazdia v tvojom meste a ktorými si už cestoval?

 – Na čo všetko nám rôzne dopravné prostriedky slúžia?

-Autá na  týchto obrázkoch majú v doprave špeciálnu úlohu. Vieš povedať akú? Kto patrí ku ktorému autu? S pomocou rodičov priraď k autám telefónne čísla, sú veľmi dôležité.

– Umiestni dopravné prostriedky podľa miesta pohybu.

– Ktoré dopravné prostriedky idú doprava a ktoré doľava?

-Nájdi správny tieň auta.

SEMAFOR

 Pozor deti, červená!

Červená stáť znamená.

Červená je, pozor daj,

na vozovku nestúpaj!

Keď zelená dovolí,

cesta sa ti otvorí.

Na zelenú smelo choď

cez vozovku, cez prechod.

 – Vieš, aký rozdiel je medzi týmito dvoma semaformi a k čomu slúžia?

 – Pomenuj farby a povedz, ako majú na jednotlivé farby reagovať autá a ako chodci.

Vodiči sa riadia podľa semaforu, ale aj podľa dopravných značiek.

 – Ktoré z týchto značiek už poznáš? Prečo sú niektoré červené a iné modré?

Určite máš doma bicykel alebo kolobežku a veľmi rád sa bicykluješ. Aby si sa pri bicyklovaní nezranil/a , treba dodržať určité pravidlá.

– Porozprávaj, kde sa bicykluješ a kde sa s bicyklom pohybovať nemôžeš.

– Porozprávaj, aké ochranné pomôcky by si mal/a pri bicyklovaní používať, aby si bol/a dobre vidieť a aby si bol/a chránený/á v prípade pádu.

– Nájdi v bode o značkách značku, ktorá ti dovoľuje pohyb s bicyklom a ktorá ti ho zakazuje

– Porozprávaj príbeh, čo sa stalo chlapcovi. Na čo zabudol, keď sa išiel bicyklovať?

-Porozprávaj, čo vidíš na obrázku

Vieš ako sa volá ten, kto riadi:

AUTO?
AUTOBUS?
VLAK?
LOĎ?
LIETADLO?
RAKETU?

– Počítaj –  vagóny, kolesá, okná. Čoho je najviac a čoho najmenej?

– Urči počet áut a počet bicyklov, nájdi k počtu správne číslo.

-Nájdi obrázok, ktorý chýba v stĺpci na pravej strane a zakrúžkuj ho.

– Aj chodci musia dodržiavať pravidlá bezpečnosti pri chôdzi na ulici, napríklad poobzerať sa pred prechádzaním, prechádzať po prechode pre chodcov, nezdržiavať sa na vozovke a podobne.

 Vypočuj si pieseň a porozprávaj, čo si sa z nej dozvedel.

-Pozorne si pozri obrázok a povedz, čo vidíš. Môže chlapec prejsť cez cestu? Aké svetlo svieti na semafore pre chodcov? Ako voláme biele pásy, po ktorých kráča chlapec? Prečo musí auto stáť, keď chlapec prechádza cez cestu? Aká farba svieti vtedy na semafore pre autá? Obrázok si môžeš vyfarbiť.

Poznáš dopravné značky? Porozprávaj sa o nich s dospelým. Dozvieš sa čo prikazujú, zakazujú a oznamujú. Môžeš si ich vyfarbiť.

-Vieš sa slušne správať v dopravných prostriedkoch?

Čo je na obrázkoch   nesprávne?

 -Spoj čiarou čísla od najmenšieho po najväčšie.

 Najobľúbenejšie auto všetkých detí.

Určite vieš ako sa volá a určite ho vieš aj nakresliť. 🙂

🙂

TVORIVÉ AKTIVITY